Dag 5, Stellenbosch, Boschendal,

29 juli 2017 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Dag 5;

Vandaag heb ik de eer om een bijdrage te leveren aan het reisverslag van de Robijntjes. Op het programma staat het afscheid van Kaapstad en een bezoek aan Wine Estate Boschendal en Universiteitsstad Stellenbosch .

Het wederom vroege ontbijt werd genoten aan een met ballonnen en confetti opgeleukte tafel ter ere van de vandaag jarige Petra,Pip voor intimi. Uiteraard werd zij met een uitbundig " Lang zal ze Leven " en een feestelijke taart ontvangen. Karin had (heel uitgekookt ) als kado de in het hotel verzamelde chocolaatjes opgespaard.

Chris had klaarblijkelijk zijn grootste honger gestild en beperkte zich deze ochtend tot 9 croissantjes .

Nadat de vracht aan bagage door diverse goedwillende kruiers weer in de aanhanger was gedeponeerd gaf onze altijd opgewekte chauffeur en gids Ryan gas richting de wijnstreek. Onderweg weer een kilometers lange strook townships.

Schrijnend was het om te zien dat zo'n 25 kilometer verderop het decor veranderde in een Hollywood -achtige woonomgeving. Twee werelden zo dicht bij elkaar en zo totaal verschillend maar onder een gemeenschappelijke noemer " welzijn is van een grotere waarde dan welvaart"

Als voorproefje liet Ryan ons ruiken aan de gezellige sfeer in de Dorpstraat van Stellenbosch met luxe winkels en gezellige bars. Verleidelijk waren de diverse giraffen die voor de liefhebber gratis naar huis verscheept werden. Overigens hing er aan een langnek wel een aardig prijskaartje. Jake sprak opnieuw zijn spaarcentjes aan en investeerde in een originele Zuid-Afrikaanse trommel.

De ontvangst op het fraaie Landgoed Boschendal was grandioos. Gastvrouw Cathey ontving ons in het koetshuis en vertelde uitgebreid over de geschiedenis van de oorspronkelijke boerderij die haar oorsprong vindt in 1690.

Vervolgens een tochtje door de wijngaard en een snelle blik in de wijnkelder en het productieproces . De bekroning of beloning vormde het nodige  "proefwerk".

In het "examenlokaal" waar voor iedereen 10 glazen klaar stonden,

die uiteraard zeer bescheiden gevuld werden met wit, rosé en rode wijn, die onder deskundige uitleg achter elkaar  werden geconsumeerd. De fraaie spuugbak vormde een welkom vangnet. Over smaak valt niet te twisten" luidt de conclusie. Wellicht is dat ook de reden dat René nooit een " witte" vriend zal worden. Dat ook Nikki zich moeiteloos door de stof worstelde mag bijzonder worden genoemd. Zonder diploma maar met een prima nasmaak werd ons daarna door een goede vriend van opa, die Boschendal in Nederland vertegenwoordigt,  een lunch aangeboden in het prestigieuze restaurant " de Werf". Het mooie weer maakt het mogelijk buiten te eten.

Typerend voor dit restaurant is dat zij volledig leunt op eigen productie en producten. Dat er royaal geprofiteerd werd van de voortreffelijke wijn is geen verrassing.

Britt en Jake hadden zich na afloop van de lunch strategisch opgesteld voor de deur va het restaurant en trakteerden ons op een zuid afrikaans  "trommel" concert . Zonder twijfel zien wij ze deze vakantie nog wel een paar keer terug.

Ik heb overigens begrepen dat er gespaard wordt voor een gitaar. Moet niet gekker worden

Na het wijnfeest zocht Ryan nog een attractie voor de kinderen. De keuze viel op een chocolade proeverij met ijs als aanvulling.De mannen konden ondertussen kennismaken met een lokale bierbrouwerij, wat na de wijntour wel wat teveel van goede bleek.

Om 5 uur reden wij naar ons Rusthuiz Guesthouse, gelegen in een prachtige Victoriaanse tuin op loop afstand van het stadscentrum van Stellenbosch. Petra en Gerard mochten zich vermaken in de suite met hemelbed. Het pension is met 6 kamers kleinschalig maar de kamers zijn mega groot en sfeervol gemeubileerd. Aan alles maar dan ok alles is gedacht. De huiskamer beneden geeft je het gevoel van thuis zijn.

Uiteraard werd de dag afgesloten met een gezellig diner, dit keer in restaurant Hussa Grill, op loopafstand van het Guesthouse. Het was goed dat er gereserveerd was want het was stampvol . Niet zo gek bleek later want het vlees was meer dan voortreffelijk . Achteraf hadden wij het er ook graag voor over dat wij zo lang op het eten moesten wachten .

Voldaan maar veel te laat stapten vervolgens de bedden in.

Oma sliep al voor ze er in lag. Hoe gezond is Zuid Afrika !!!

Opa Peter.

1. Danny en Vanessa:
    30 juli 2017
    Lieve familie,

Wat ontzettend leuk om zo een klein inkijkje in jullie prachtige vakantie te krijgen. We zijn natuurlijk stikjaloers maar wel op een goede manier! En jullie hebben dan misschien geen zomerweer, hier is het ook niet top, Den Haag wordt nog wel een beetje gespaard met regen maar er staat veel wind, er is veel bewolking en af en toe felle opklaringen, dit met een maximum temperatuur van 23 graden. Gelukkig houdt het damesvoetbal ons op de been, zo spannend! We kijken erg uit naar het verslag van die Lange! Petra, nog van harte meid, wel bijzonder in jullie familie, 3 verjaardagen op een reis. Nog heel veel plezier en geniet ervan. Groetjes van Dan en Vanes