Dag 13 Welgevonden Game Reserve, Pitse Lodge ​

7 augustus 2017 - Vaalwater, Zuid-Afrika

Om 6 uur stond in de hoofdlodge de koffie met koek klaar als warming up voor de ochtend safari .

Het was koud maar de magie van de langzaam opkomende zon achter de bergen, de diverse lagen kleding en de warme dekens in de groene landrover deden hun werk.

Onze gids Haydn had er zin in en was vast van plan ons een of twee leden van de big five familie te laten zien. Wij genoten van het tafereel van 37000 ha tellende reservaat met haar zeer afwisselende omgeving van dichtbegroeide bergen tot uitgestrekte savanna vlaktes. Wij passeerden diverse zebra's met hun fraaie streeppatroon, de wilde zwijnen met hun borstelachtige vacht, de zwarte neushoorns, springbokken en tal van gnoes of wildebeesten. Het blijft een fascinerende ervaring om op deze wijze

een te zijn met de natuur. Het contact met collega drivers leverde na veel speurwerk zoals het analyseren van de drollen en het volgen van de voetsporen uiteindelijk een gouden tip op. Er was een cheetah gespot. In een ijltempo zette Haydn zijn jeep in de goede richting en bereikte hij de plek. Wij zagen op steenworp afstand het ranke dier met z'n fraai gespikkeld vel op een rots zitten. Hij of zij bleek bereid om even als een standbeeld voor ons te pauzeren waardoor de diverse camera's goed werk konden leveren. Een onvergetelijk plaatje wat nog een extra dimensie kreeg toen " het luipaard" even later weer , nog goed zichtbaar, haar weg vervolgde. Hoewel de ontmoeting dichtbij met de olifant ook de moeite waard was, vormde dit toch wel een ( voorlopig) hoogtepunt.

Enthousiast en de koude vergeten zaten wij even later aan het ontbijt om voor de

achtergebleven oma - er zijn maar 10 plaatsen in de jeep- de ervaring nog wat uit te vergroten.

Na het ontbijt was er volop vrije tijd om te genieten van het uitzicht en de voorbij trekkende dieren, om te luieren in de ligstoelen aan het zwembad en gezellig te kaarten of een ander spelletje te doen. Lynn lag doodmoe in diepe slaap te verbranden . Achteraf bleek de felle zon ook Nikki te pakken te hebben gehad. Hoe bedoel je " Winter" .

Om ca 14.00 uur werd op het buitenterras een heerlijke lunch met niet minder lekkere wijnen geserveerd. Opvallend was de vineuze rol van Karin gedurende de vakantie, alhoewel de amarula favoriet bleef.

De namiddag safari sloeg René over die er de voorkeur aan gaf van zijn lodge en buitendouche te genieten. Centraal in de 3e safari stond de zoektocht naar de leeuw(en), die blijkens de geluiden in de buurt moest zitten. Een verzilvering van dit doel zat er helaas niet in maar de spanning en de compensatie in de vorm van tal van andere dieren maakten een hoop goed.

'S-avonds stond er een uitgebreide braai op ons te wachten.

Wat een decor, een laan vol fakkels, een open vuur, tal van brandende lantaarns en een privé kok die ons verraste met lekkere zuid Afrikaanse attracties. Een onvergetelijk feest. De verrassing voor de kinderen bestaande uit marshmellows aan een lange stok voor het open vuur vond breed aftrek.

Een geweldige afsluiting van een geweldige dag. En nu maar hopen dat de leeuw ons nog gaat verrassen.  Wordt vervolgd.

Groeten opa Peter

1. Winston:
    7 augustus 2017
    Weer een mooi verhaal van jullie mooie reis nog veel plezier gewenst van ons voor deze laatste dagen
  2. Toos:
    7 augustus 2017
    Wat een mooie reis,en mooie foto,s
    Dat is genieten.
    Terug van mijn vakantie reis ik weer met jullie mee.
    leuk dat ik het zo kan volgen
    Groetjes aan allemaal.